Montessori jesle/miniškolka


Vaše batole má jedinečnou schopnost nasávat podněty z prostředí jako houba. Proto není Montessori miniškolka 4medvědi pouhým hlídáním dětí: poskytujeme dětem pečlivě připravené prostředí pro to, aby tuto neopakovatelnou etapu ve svém životě maximálně využili.

Víme, co potřebují i ti nejmenší

A jak vidíme pobyt nejmenších dětí v naší Montessori miniškolce? Co jsme pro naše nejmenší nachystali? A jak děti vedeme? Přečtěte si více…

Maria Montessori mluvila o tom, že ruka je nástroj inteligence. S tím plně souhlasíme, a proto dětem rádi umožňujeme pracovat rukama a užívat si jednotlivé činnosti v připraveném Montessori prostředí, kdy na ně mají dost klidu i podpory. Děti velmi rády pracují na úkolech běžného života a po tom, co je samy zvládnou, se cítí naplněné a sílí u nich vědomí „dokázal jsem to a tedy dokážu i ostatní věci“. Už dítě do 3 let si totiž vytváří svou sebe-hodnotu a my ji v něm můžeme posilovat. Čím dříve si ji dítě vybuduje, tím stabilnější bude na celý život.

Co tedy vlastně potřebují batolata, tedy děti od 1,5 do 3 let? Víme to a rozumíme jejich vývojovým potřebám. Děti mají v tomto věku zájem hlavně o běžný život, potřebují používat ruce a být ve spojení s reálným světem. Naše pomůcky a připravené prostředí v Montessori miniškolce 4medvědů jim přinášejí co nejvíce smyslových zážitků a umožňují jim s reálnými materiály a předměty pracovat.

Co konkrétního si pod tím představit? Děti v rámci aktivit praktického života perou prádlo, leští dřevo, zalévají a aranžují květiny, myjí stůl nebo pečují o sebe – velmi rády si zkouší oblékání či obouvání bot nebo připravují svačinu pro celou skupinu (spolu s učitelkou např. krájí chleba, loupají a krájí okurku či ovoce, atd.). Ve třídě máme samozřejmě i jazykové materiály (které si převážně vyrábíme sami) a nezapomínáme i na rozvoj hrubé motoriky, na jednoduché výtvarné aktivity (často logicky navázané na roční období) a na hudbu.

20150417_125900 20150417_125519 (1)

A proč máme v naší Montessori miniškolce tolik hezkých „věciček“?

Už Maria Montessori říkala „To nejkrásnější pro ty nejmenší“. Děti vstřebávají krásu už v útlém věku a utváří je to. I později jim pak nebude lhostejné, jak jejich prostředí vypadá a budou ho chtít samy aktivně transformovat. Ve školce se snažíme krásu mít a právě toto jim zprostředkovat.

20150417_130757 20150417_125336

Pocit přijetí a bezpečí

Pro dítě ve věku do 3 let je zásadní pocit přijetí a bezpečí. A není vždy podmínkou, aby tento pocit dítě zakoušelo jen s rodiči. Stejný pocit může zažívat i ve školce, kde je přijímáno, respektováno a učitelky s ním jednají laskavě a láskyplně. Tvoří se vzájemná důvěra a dítě se po době adaptace ve školce začne cítit bezpečně. Naše paní učitelky jsou vřelé, ale zároveň samozřejmě trvají na určitých pravidlech – tak, aby skupina dětí dobře fungovala. I takto malé dítě chce dříve či později mít ve skupině své místo, se všemi právy i povinnostmi. A je pak hrdé a spokojené, že to zvládlo. Jednoduše se cítí dobře, je vyrovnané a naplněné.

Zaujetí pomůckami a aktivitami

Marie Montessori založila svou metodu na pozorování dětí při práci – hře. Objevila u dětí mimořádně silné a dlouhé soustředění na určitou činnost, jehož je schopné i velmi malé dítě. Během vývoje se zájem o činnosti mění. Pokud je známe, můžeme s nimi pracovat a dítěti ukázat jeho vnitřní touhu pohybovat se, dotýkat se věcí rukama, manipulovat s nimi a zkoumat je. Při tomto zaujetí se dítě vnitřně rozvíjí a mění. Pracuje bez vedení dospělého, na základě své vlastní iniciativy, která podněcuje soustředění a sebehodnotu. Pro svobodné poznávání světa navrhla Marie Montessori pečlivě propracovaný systém pomůcek. První tři roky života, tráví dítě nejvíce času ve svém domově. Proto je to také tím prvním místem, kde jeho svobodu a rozvoj potenciálu můžeme podpořit. Na stejných principech je postaveno i prostředí naší miniškolky.

20150417_130918 20150417_130633

 

Copyright © 2016 4medvědi, z.ú.